Subject: Ravimiameti vastus
From: "Kristi Sarap - RA" <[email-masked]>
To: "Samanta Tsopp" <[email-masked]>
Date: Wed, 10 Jun 2026 16:26:02 +0300

Tere!

Ravimiameti poolt vastab järelevalveosakonna spetsialist Evelin Saar.
Panen vastused küsimus-vastus vormis.

1.	Kas Ravimiamet on viimastel aastatel täheldanud Eestis peptiidide müügi 
või kasutamise kasvu?

"Jah, tolli päringute põhjal oleme tähele pannud, et inimesed tellivad 
endale internetist erinevaid peptiide üha rohkem ja rohkem. Parema ülevaate, 
kui palju peptiide tollis üldiselt kinni peetakse ja avastatakse, oskab anda 
Maksu- ja Tolliamet."

2.	Milliseid peptiide käsitletakse Eestis ravimitena ning milliseid mitte?

"Seni oleme näinud peamiselt peptiide, mille pakenditel on hoiatus „For 
research use only. Not for human consumption.“, mis kinnitab, et tooted on 
ette nähtud kasutamiseks teadusasutustes uurimistööde raames ega ole mõeldud 
mingil moel inimesele manustamiseks. Seega ei ole tegemist ravimitega, vaid 
teadus- või õppetööks mõeldud kemikaalidega.
Ravimiameti  <https://ravimiamet.ee/ravimite-saatmine> veebilehelt on leitav 
info taoliste toodete tellimise/saatmise kohta:
Märgistustega „Research Chemical“, „For research purposes only“, „Research 
Use Only“, „Not for human consumption“ jms tooted on ette nähtud 
kasutamiseks üksnes teadus- ja õppeasutustes teadus- või õppetöö raames. 
Selleks, et välistada nende toodete kasutamine inimestel ja tõendada nende 
sihtotstarbelist kasutust, tuleb esitada õppe- või teadusasutuse volitatud 
isiku või vastava uurimistöö juhendaja kirjalik kinnitus, et tooteid 
kasutatakse konkreetses õppe- või teadusasutuses teadusuuringu 
läbiviimiseks."

3.	Kas Eestis on lubatud peptiide vabalt internetist tellida või osta? 
Millistel juhtudel võib tegemist olla seaduserikkumisega?

"Ravimiameti hinnangul ei ole eraisikutel taoliste toodete isiklikuks 
otstarbeks kasutamine põhjendatud, vt eelmist vastust."

4.	Kui suur probleem on Ravimiameti hinnangul internetist või välismaistelt 
veebilehtedelt tellitud peptiidide kasutamine?

"Kahjuks paistab, et see on kasvav probleem."

5.	Kas Ravimiamet on avastanud juhtumeid, kus peptiidipreparaatide koostis 
ei vastanud pakendil lubatule või sisaldas ohtlikke lisandeid?

"Ravimiamet ei ole kõnealuseid peptiide analüüsinud."

6.	Millised on peamised terviseriskid, mis kaasnevad kontrollimata 
päritoluga peptiidide kasutamisega?

"Kuna tegemist on nn heakskiitmata ainetega, mille omadusi, toimeid, ohutust 
inimestel ei ole uuritud või alles uuritakse, siis terviseriskid on 
ettearvamatud. Toodete väärkasutamine ja tundmatute ainete manustamine toob 
alati kaasa suuri terviseriske, mida sageli hiljem enam olematuks teha ei 
saa."

7.	Kas Ravimiamet on saanud teateid peptiidide kasutamisega seotud 
kõrvaltoimete või tervisekahjustuste kohta? Kui jah, siis millistest 
probleemidest on kõige sagedamini teatatud?

"Ei ole."

8.	Kuidas hindab Ravimiamet sotsiaalmeedias levivat peptiidide reklaamimist 
ja nende kujutamist ohutu alternatiivina steroididele või teistele 
sooritusvõimet parandavatele ainetele?

"Sellistest reklaamidest tuleks teada anda politseile, kuna tundmatute 
ainete populariseerimine ja ebaseaduslik levitamine ei ole lubatud."

9.	Mida peaks inimene kindlasti teadma enne peptiidide kasutamist?

"Inimesed ei tohi neid kasutada."

10.	Kas peptiidide populaarsuse kasv valmistab Ravimiametile muret? Kui jah, 
siis millistel põhjustel?

"Olukord on murettekitav, kuna inimesed seavad ohtu enda tervise. Nende 
ainete mõju inimestel ei ole teada."

11.	Kas Ravimiamet näeb vajadust peptiidide müügi või reklaamimise rangemaks 
reguleerimiseks?

"Kemikaalide üle teeb järelevalvet Terviseamet."

Kui saame kuidagi veel abiks olla, aitame meeleldi.

Ikka head
Kristi Sarap

kommunikatsiooninõunik

Ravimiamet

Ravimiamet

737 4140

www.ravimiamet.ee <http://www.ravimiamet.ee>

Selles e-kirjas sisalduv teave (kaasa arvatud manused) on mõeldud 
ametialaseks kasutamiseks ning seda võivad kasutada vaid e-kirja 
adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt 
väljendatud loata edasi saata ega mis tahes viisil kolmandatele isikutele 
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, 
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri.
This e-mail and any attachments transmitted may contain confidential and 
privileged information. If you are not the intended recipient, please notify 
the sender immediately by returning the e-mail and permanently deleting what 
you have received. Any dissemination or use of this information by a third 
person without permission is prohibited and may be illegal.